Ik twijfel, dus ik eet.

Eigenlijk vond ik altijd dat ik best goed op de hoogte was van wat gezond was. Alleen was ik zelf niet gezond en ik hoopte dat ik behalve door het opvolgen van de adviezen van mijn longarts en het braaf nemen van mijn medicijnen toch nog wat meer kon doen. Gangbare adviezen zoals die van het Voedingscentrum, niet teveel snoepen, genoeg bewegen, die kende ik wel en ik volgde ze ook nog zo’n beetje op. Misschien met wat extra ijs en chocola, die dan weer niet in de Schijf van Vijf staan.
Wanneer je met dit regime uitkomt op een maximale prestatie van 500 meter wandelen en dan niet meer verder kunt is dat buitengewoon onbevredigend. Dus las ik nog wel eens een boekje, zocht  wat op internet en kwam soms dingen tegen, maar behalve dat ik nóg meer groenten en volkorenproducten ging eten veranderde er niet zoveel. Een soort keerpunt kwam er toen ik een keer op foodlog.nl terecht kwam, een geweldige site waar voedingsdeskundigen en -liefhebbers van diverse pluimage informatie brengen en met elkaar in discussie gaan. Er was een hele lange discussie over vet. Ik werd zo’n beetje mijn laptop ingezogen!

Op vet schijn je erg te moeten letten, en dan vooral op verzadigd vet, want daar krijg je zo ongeveer de ergste dingen van. Er zijn wat vitamines het alleen maar doen als ze in vet worden opgelost, dus daarom mag je nog wel een scheutje olijfolie. Magere yoghurt, magere melk, mager, mager, mager. En op de boterham halvarine, want anders valt de magere kaas eraf.

Uit de discussie op foodlog bleek dat het laatste woord helemaal nog niet gezegd is over vet. En het leek er ook nog op dat de niet-lipofoben behoorlijk doortimmerde verhalen hadden.

Wat nu dan?
Her en der viel de naam van ene Gary Taubes. Nooit van gehoord, maar hij bleek een wetenschapsjournalist te zijn, met een achtergrond in natuurkunde en een grote liefde voor échte wetenschap. Uiteindelijk schrijft hij vanuit die liefde over wetenschap die verkeerd gaat, en laat hij zien hoe dat kan gebeuren. Nadat hij onder andere over het fiasco van de koude kernfusie had geschreven kreeg hij van een bevriende wetenschapper te horen dat als hij écht slechte wetenschap wilde onderzoeken, hij maar eens in de voedingswetenschappen moest duiken. En dat deed hij.
The Soft Science of Dietary Fat‘* verscheen in Science en de New York Times publiceerde ‘What If It’s All Been A Big Fat Lie?‘. Ik bestelde zijn boek ‘Good Calories, Bad Calories‘, waarover op foodlog hartstochtelijk gesproken werd en dook in de wondere wereld van het voedingsonderzoek, de politiek, het grote geld, de ego’s, de koolhydraten en de vetten.

Als één ding me duidelijk werd, dan was het dat het bést wel eens zou kunnen zijn dat mijn gezonde eten helemaal niet zo gezond was. En dat andere voedingsadviezen die met vuur worden afgedaan als onvolwaardig of zelfs gevaarlijk, met uitstekend uitgevoerd onderzoek onderbouwd kunnen zijn en tot grote gezondheidswinst kunnen leiden. Mogelijk zijn niet alle conclusies die Taubes trekt correct, maar hij legt haarfijn de fouten in het mechanisme bloot waarmee onze voedingsadviezen tot stand komen, en ik trek daaruit mijn conclusies.

Ik ben mijn eigen eenpersoonssteekproef (n=1) en voel me daar uitstekend bij. Inmiddels één van mijn favoriete ontbijtjes: full English breakfast – zonder toast.

* Het hele artikel is o.a. hier  te lezen

6 gedachten over “Ik twijfel, dus ik eet.

  1. Dag Els, via Twitter vroeg je me wat ik bedoelde met de opmerking dat we Taubes overvragen. Ik zag je tweet pas gisteren (…) en omdat ik even de 140-grens voorbij wilde, bij dezen alsnog mijn reactie:
    Taubes is een wetenschapsjournalist die geen opleiding heeft in de voedingswetenschappen. Het is een enorme verdienst van hem dat hij een centraal paradigma van de hedendaagse voedingswetenschap (dat is het paradigma van de energiebalans) zo grondig heeft bestudeerd en bekritiseerd. Dergelijke wetenschapstheoretische kritiek gebeurt veel te weinig in de wetenschap, en het is niet voor niks dat het hier door een ‘buitenstaander’ gebeurt. Nu heeft Taubes niet alleen de validiteit van het paradigma onderuit gehaald, hij is zich ook gaan zetten aan een alternatief paradigma. Dat bedoel ik met ‘ overvragen’ : dat is iets wat je van zo iemand niet hoeft te verwachten, ook niet mag verwachten. Ik vind het van Tabues ook niet slim, want hij maakt het de voedingswetenschappers die niets moeten hebben van zijn kritiek heel gemakkelijk om hem te negeren. De kans is immers heel groot dat hij in zijn alternatieve verklaring foutjes maakt. Elk klein foutje is dodelijk voor zijn geloofwardigheid. Door zijn alternatieve verklaring in twijfel te trekken (wat heel eenvodig blijk te zijn) wordt heel handig de aandacht weggehaald van waar het Taubes in eerste instantie om te doen was: de standaardverkalring voor de toename van obesitas deugt niet.
    Ik vind dat ook de mensen van Foodlog en van Foodstupid daar veel te weinig (zeg maar: geen) rekening mee hebben gehouden. En dan krijg je een slappe avond, verwarring, teleurstelling en langs elkaar heen pratende lieden….
    Groet! Hans

  2. Lieve Els, bij een hoog energieverbruik is een hoge energie-inname noodzakelijk. Ik kan je de boeken en info over orthomoleculaire geneeskunde aanraden. Voorbeeld: Gert Schuitemaker en mijn reddende engel dr. Beunk uit Haarlem. dr. Beunk heeft mijn leven gered toen artsen mij in de steek lieten. Dr. Beunk heeft een eigen website. Google op zijn naam en je vindt hem gemakkelijk. Gezond eten is tegenwoordig gericht op overgewicht. De info op internet van o.a. het voedingscentrum is achterhaald. De mens heeft wel degelijk vetten nodig. Zeker als je veel energie nodig hebt. Anders val je af terwijl je toch “goed” denkt te eten. Je moet tegenwoordig eerst een paar studies doen voordat je weet wat echt gezond eten voor jou individueel inhoudt. Elk mens zit weer anders in elkaar. Dr. Beunk kan je immuunsysteem versterken. Hoge doses supplementen zijn niet gevaarlijk mits door een deskundige voorgeschreven. Ik hoor wel van je als je meer wilt weten. Liefs, Lies (Liselore) Marz met een zeldzame bindweefselafwijking: het Ehlers-Danlossyndroom type 3.

  3. Dag Els, leerzame en leuke blog! Voedingsdeskundigen, als je er bijna alles over gelezen hebt en van alles hebt uitgeprobeerd op jezelf, dan weet je wel wat goed voor je is. Ik hou ermee op om iets, een dieet, aan te hangen. Alles – met mate – te kunnen eten via een ‘vastpatroon’ is denk ik het langst vol te houden en het gezondst.
    Ik wens je een boel gezondheid, met jouw gezonde verstand moet dat lukken!
    Liefs, Kit.

    • Beste Kit, ik ben het met je eens. Ik denk ook dat wanneer je gewoon goed naar je lichaam luistert en met mate en gevarieerd eet je er vanzelf achter komt wat goed of slecht voor je is. Ik eet bijv. zo min mogelijk aardappels omdat dit juist ontstekingen in de hand kan werken. Die heb ik al genoeg dus wil ik die niet nog eens uitlokken door teveel/te vaak aardappels te eten. Melk is goed voor kalfjes maar niet voor de mens. Wij zitten anders in elkaar, hebben geen 7 magen en herkauwen niet (zie het al voor me zeg…) Voor de darmen is melk erg moeilijk te verteren. Het bevat bovendien de verkeerde soort calcium. Goede calcium zit in groenten e.d. In NL wordt het meest zuivel gebruikt maar is ook het land waar de meeste botontkalking voorkomt. Dan klopt er dus iets niet. Gemanipuleerde voeding dient men echt te vermijden. Veel dieetproducten zijn giftig voor het lichaam. Zeker voor een lijf dat het al zo moeilijk heeft door ziekte. Toevoegingen kunnen de voedingsstoffen in je lichaam uit balans brengen en zijn vaak synthetisch, pure namaak dus, met lichamelijke klachten tot gevolg. Normaal voedsel blijven eten, daar is ons lichaam op gebouwd en aan gewend. Ondervoeding (tekorten) komt veel vaker voor dan men denkt en is onterecht in vergetelheid geraakt. Ondervoeding en ondergewicht zijn trouwens niet hetzelfde! Ook bij overgewicht kun je ondervoed zijn! Door ondervoeding kun je zelfs overgewicht krijgen omdat je stofwisseling dan niet goed kan werken en vetten niet verbrand kunnen worden. Je valt dan ook niet af, wat je ook probeert. Wanneer je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt raakt het lichaam vanzelf verzadigd (het heeft genoeg) en heb je niet steeds trek meer, je verlangt dan ook bijna niet meer naar snacks, vet en snoep. Je stofwisseling gaat beter werken, je krijgt meer energie & spierkracht en dat maakt voldoende beweging nemen mogelijk. Een goed, hoog gedoseerd en bovenal veilig(!) supplement met multivitaminen, mineralen en aminozuren is eigenlijk onmisbaar geworden. (Ik mag vast geen merk noemen, maar het begint met “Plant” en is goed voor “ina”) Ons voedsel bevat allang niet meer voldoende voedingsstoffen. Het is te lang onderweg (transport), ligt te lang in koelhuizen en is vervuild door bestrijdingsmiddelen e.d. Helaas hebben reguliere artsen geen verstand van biochemie en gooien er liever een gifpil bij je in dan dat ze kijken of je misschien tekorten hebt om die dan eventueel aan te vullen. Als ik ze vraag wat ze bedoelen met “gezond eten” dan hebben ze daar bovendien geen antwoord op.

      Deze kennis heb ik uit betrouwbare bron, ik neem nooit iets klakkeloos aan, daar ben ik te kritisch en te ervaren voor. Lieve groet, Lies

      • Hoi Lies,

        Wat fijn dat jij ook zo je eigen weg gaat en met voeding je gezondheid probeert te verbeteren.

        Succes!

        Els

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s